تقارن اطلاعاتی در بورس وجود ندارد

تقارن اطلاعاتی در بورس وجود ندارد

حسین سلاح‌ورزی، عضو شورای‌عالی بورس:
باید گفت به جز نوسان‌گیرها و سفته‌بازها که ممکن است در مقاطع زمانی کوتاه‌مدتی از این بازار سود بگیرند، در بازار سهام این روش مرسوم و متداول است که افراد باید دید بلندمدت و صبورانه‌ای را نسبت به سرمایه خود داشته باشند. با بررسی تحلیلی و تطبیقی کماکان این حرف قابل دفاع است که بازده و سودآوری در بازار سرمایه در بلندمدت نسبت به بازار موازی بیشتر بوده است.
اگر روند ۱۵ ساله را درنظر بگیریم بازار سهام نسبت به بازار مسکن، بازار ارز و طلا، بازده بیشتری داشته و نکته قابل دفاعی است و توصیه ما به مردم این است که اگر کسی این امکان را دارد که نگاه بلندمدت به بازار سرمایه داشته باشد، با دید حداقل دو ساله می‌شود این نوید را داد که نه تنها این ضررها جبران می‌شود که می‌توانند بازده خوبی کسب کنند به شرط آنکه اول در دام سیگنال‌فروش‌ها، رمال‌ها و افرادی که امروزه در فضای مجازی زیاد شده‌اند نیفتند.
این افراد با نشان دادن در باغ سبز و با ارائه تحلیل‌های غلط برای برخی از نمادها و سهامی که ارزندگی کافی ندارند باعث ضرر سهامداران می‌شوند. دوم اینکه صبورانه و با دید بلندمدت سهامداری کنند.
یکی از مشکلاتی که درخصوص حمایت از سهامداران خرد وجود دارد همین ناعادلانه بودن دسترسی به اطلاعات برای همه بازیگران بازار است. معتقدم که بازار سرمایه ما از حیث تقارن اطلاعاتی وضعیت مناسبی ندارد و داده‌های باارزش به‌صورت عادلانه و منصفانه و به‌موقع در دسترس همه بازیگران قرار نمی‌گیرد. به نظر من یکی از نکات مهمی که برای حمایت از سهامداران خرد باید در کشور به آن پرداخته شود موضوع عدم‌تقارن اطلاعاتی است. یکی دیگر از اتفاقاتی که این اواخر شاهد آن هستیم تصمیم‌گیری‌های یک‌شبه و عجولانه مسوولان بورس است. آیا این تصمیمات موجب به هم ریختگی بازار نمی‌شود؟ آخرین تصمیم یک‌شبه مدیران بورس ممنوع شدن معاملات الگوریتمی بود.